Překlad anotace vzdělávacího programu „Spojení s přírodou / The Art of Mentoring“ od jeho autora a lektora Daniela Yabsleyho:
O čem je tento program?
V dnešní moderní přetechnizované době, plné neustáleho shonu má rostoucí část populace potřebu znovu oživit své spojení s přírodou – roste zájem o umění přežití v přírodě, o vzdělávání v přírodě i o lesní školky.
V rámci tohoto programu budeme objevovat, co je to vlastně „příroda“ a jaký je náš vztah k ní. Náplní budou různé hry a aktivity, zaměřené na prohlubování spojení s přírodou, sama se sebou i s druhými lidmi. Základy těchto spojení neseme všichni v sobě, jen je potřebujeme občas posílit.
Výběr jednotlivých aktivit se bude odvíjet od konkrétního složení a zájmů skupiny.
Základní aktivity programu Spojení s přírodou:
„Sit-spot“: Pravidelné trávení času na vybraném místě v přírodě, které je snáze dostupné. V ideálním případě by mělo zahrnovat různé části dne i noci, různé povětrnostní podmínky i roční období. Cílem je vytvářet vztah k tomuto místu, poznávat rostliny a stromy v jeho bezprostředním okolí, všímat si zvířat a ptáků, kteří je navštěvují. Nejdůležitější je sedět v klidu, být vnímavě přítomen a otevřený k okolnímu prostředí.
Příběh dne: Sdílení vašich zážitků z pobytu v přírodě s jinými lidmi. Tím, že budete vyprávět svůj příběh, dostanete příležitost nahlédnout váš prožitek z jiné perspektivy a během vyprávění si budete moc uvědomit další aspekty této zkušenosti, které byste jinak nepostřehli. Posluchač má možnost se ptát, a svými otázkami dále rozšiřovat vaše vnímání prožité skutečnosti a rozvíjet vaši zvídavost, abyste se sami mohli dozvědět víc. Pokud nemáte nikoho, komu byste mohli váš příběh vyprávět, je dobrou alternativou psaní deníku.
Rozšiřování smyslů: Přesto, že jsme tvorové obdařeni různými smysly, klademe příliš velký důraz na zrakové vjemy na úkor všech ostatních smyslových vjemů. Je dobré cvičit vyladění všech smyslových orgánů – rozšíření zraku, rozpínání sluchu, pociťování větru a děště na vlastní kůži. Jak chutná vzduch a jaké různé vůně cítíme?
Dotazování a stopování: Je velmi důležité rozvíjet zvídavý postoj k okolnímu světu. Tím, že si budeme klást otázky ve vztahu k tomu, co nás obklopuje, získáme schopnost hlubšího porozumění spletitosti vztahů přírodního světa. Stopování je umělecká forma, která se neomezuje na pouhé hledání a sledování stop zvířat na zemi. Jsme obklopeni stopami přírody; spadlá vetvička, koryto vodního toku, místo které si rostliny vyberou jako své stanoviště…. To vše jsou stopy. Když budeme klást správné otázky, můžeme porozumět tomu, proč jsou věci takové, jaké jsou i tomu, jaké mohou být v budoucnosti.
Zvířecí formy: Pozorováním zvířat a ptáků zblízka můžeme poznat to, jak se pohybují. Když pak budeme prostřednictvím vlastního těla imitovat jejich pohyb a chování, můžeme se dozvědět víc i o tom, jaké místo v přírodě zaujímají, kde je můžeme najít, jak je vystopovat apod.
Toulání se: Naše životy bývají v tomto moderním světě hodně hektické a často jsme zaměřeni pouze na plnění seznamů úkolů či přemisťování se z místa na místo. Když necháme hodinky doma a budeme se jen tak toulat přírodou, můžeme objevit spoustu nových věcí, kterých bychom si jinak vůbec nevšimli. Tento přístup nás učí pobývat v přírodě bez předem dané agendy nebo směru, nechat se vést intuicí a zvídavostí, a objevovat nové stezky, na kterých můžeme potkat něco nového.
Mapování: Pomáhá nám lépe vnímat krajinu v širších souvislostech. Tuto schopnost můžeme cvičit kreslením map míst, která dobře známe, především pak okolí našeho „sit-spotu“. Je důležité uvědomit si rozložení světových stran a být k těmto směrům vnímavý. Není důležité, jak přesné mapy jsou, důležité je kreslit.
Studium průvodců a klíčů: Naše společenství dříve oplývala bohatými znalostmi okolního světa přírody. Pro většinu z nás jsou však tyto znalosti ztraceny. Mnohé se však můžeme naučit z průvodců a z klíčů k poznávání přírody. Když budeme tyto příručky pravidelně studovat, nejen že nám pomůžou rozšiřovat naše vědomosti, ale můžou podněcovat naši zvídavost a vyvolávat další otázky, které nás přivedou k vlastním objevům.
Psaní deníku: Je způsob, jak můžeme obohatit naši zkušenost tím, že ji budeme popisovat slovy a ilustrovat kresbami. Jak jsme zmiňovali již u „Příběhu dne“, i psaní deníku může být způsobem, jak vyjádřit co vidíme, slyšíme a cítíme. Má to dva důležité aspekty. Psaním deníku si můžeme rozšiřovat kapacitu naší paměti, tím že si znovu vybavujeme co se stalo, a zároveň můžeme tuto zkušenost integrovat hlouběji do naší bytosti. Můžeme takto bystřit i naše smysly pro pobyt v přírodě, když budeme vědět, že svou zkušenost později budeme popisovat a ilustrovat. Přiměje nás k pozornějšímu sledování detailů.
Posilování představivosti: Představivost je dobré používat a posilovat, jak nejvíc to jde. Také vtisknutím obrazů, které jsme získali prostřednictvím všech pěti smyslů, do naší mysli. Tato dovednost je nezbytným základem pro utváření dynamické paměti, kterou potřebujeme při terénním pozorování přírody a ptactva.
Přežití v přírodě: Naši předci byli hluboce spojeni s přírodou skrze základní potřebu přežití. Důležitým aspektem tohoto spojení byly dovednosti a techniky nezbytné k přežití. Některé z těchto dovedností se můžeme znovu naučit a posilovat tak nejen naše spojení s přírodou ale i s našimi předky.
Poslouchání ptačího zpěvu: Ptáci jsou v přírodě tak ostražití proto, protože by jinak neměli šanci přežít. Když budeme poslouchat jejich volání a poplašné signály, můžeme získat hluboký vhled do světa přírody, který by byl pro nás jinak neviditelný. Ptáci také prozradí, v jakém stavu se sami nacházíme, jelikož bývají velmi obezřetní vůči těm, kdo jsou ve spěchu nebo v napětí. Když se zklidníme a uvolníme, zklidní se i ptáci – jsou tak užitečnými pomocníky v našem učení, jak být v přírodě v klidu.
Vzdávání díků: Najdi místo ve svém srdci, kde pociťuješ vděčnost a odtud vyjádři vděk za všechny aspekty života i přírody. Každý den začínej s tímto pocitem vděčnosti a vyjadřuj jej i v jeho průběhu. Vyjádření vděčnosti posiluje vzájmenou propojenost všech živých stvoření i samotný základ jejích bytí a připomíná nám naši spřízněnost s přírodou.
O lektorovi
Daniel Yabsley žije a pracuje na biodynamické farmě Old Plowhatch Farm v jihovýchodní Anglii. Je absolventem školy přežití a bližšího sepjetí s přírodou Trackway Survival School a jako učitel těchto dovedností pracuje jak s dospělými tak s dětmi v rámci pravidelných programů na farmě i ve školách. Daniel se také věnuje storytellingu a je studentem Bothmerovy gymnastiky, všechny tyto dovednosti a zkušenosti úspěšně propojuje ve své lektorské praxi.
Workshopy budou vedeny v angličtině s možností tlumočení do češtiny.
Na úvodní víkendové workshopy v termínech 23. – 25. března a 25. – 27. května se můžete přihlásit zde: spojeni-s-prirodou-vikendovy-workshop. Náplň obou víkednů bude víceméně totožná, výběr jednotlivých aktivit se však může částečně řídit potřebami skupiny a ročním obdobím/počasím.