V červenci tohoto roku jsme v rámci projektu podpory vzdělávání dětí z pěstounských rodin, který finančně podpořila nadace společnosti Philip Morris International, uspořádali týdenní prázdninový pobyt pro děti ve věku 13-15 let zaměřený na výuku angličtiny. Vzhledem k nedostatečnému počtu uchazečů z řad dětí v pěstounské péči jsme skupinu doplnili i o žáky pražské školy náměstí Svobody. Celý program společně vedli Martin Cvrček a Pavel Bednář za vydatné podpory, a to v nejen v kuchyni, Aničky Holemé.
Tématicky byl tento pobytový prázdninový program zaměřen především na rozvoj dovedností v anglickém jazyce a na pohybové, rytmické i hudebně taneční aktivity, které se v rostoucí míře dostávají do nabídky našich programů především díky pravidelným kurzům Bothmerovy gymnastiky a programu Spojení s přírodou. Samotná výuka angličtiny také probíhala spíše interaktivní formou, často za použití her a v pohybu.
Každodenní program byl rozdělen do dvou bloků – dopolední blok věnovaný angličtině a odpolední věnován pohybu, tanci i pobytu v přírodě. Na tvorbě večerního programu se děti podílely samy, když si mohly vybírat z několika možností jako například sledování filmu v angličtině, procházky do lesa, pohybových či společenských her.
Poslední večer si pak děti uspořádaly vlastní diskotéku a následně jsme podnikli výpravu do lesa, kde jsme za tmy zpívali, povídali si u ohně a pak také absolvovali noční týmovou hru. Tato noční výprava byla určitým vyvrcholením celého pobytu, pro mnohé pak i největším zážitkem a objevem celého programu. Poslední den ráno byla na dětech patrná nejen únava, ale také velká míra vnitřního naplnění po společně prožitém večeru/noci i celém týdnu.
Děti se během pěti dnů velmi dobře spřátelily, rády pobývaly ve volných chvílích spolu, povídaly si, hrály a sdílely své dojmy, pocity i části svých životních příběhů. Spojovala je velmi soudržná nit, což se výrazně projevovalo i při odpoledním bloku folkových kruhových tanců, který si náramně společně užily a pak ještě v pátek těsně před odjezdem si jeden oblíbený kruhový párový tanec „vynutily“, aby se touto formou mohly rozloučit s celým týdnem, s prostorem, s námi i se sebou navzájem.
I když téměř polovina z nich přijížděla na tento tábor z jistými obavami či přímo nechutí z plánované výuky angličtiny, na konci byli všichni nadšeni z poznání, že se dá angličtina zažívat také hravou a nenásilnou formou bez stresu či školního známkování.
Celkově byl tento týden velmi intenzivní ve svém obsahu a především v tom, jak děti tento čas naplno prožívaly a na konci týdne se shodně vyjádřily, že by tento program příští rok moc rády absolvovaly znovu. Nám se jen potvrdilo, jak pozitivní všeobecně výchovný a vzdělávací dopad mají aktivity inspirované kurzy Bothmerovy gymnastiky zaměřené na rozvoj všestranné osobnosti dětí (jejich tělesných, duševních i intelektuálních schopností a dovedností) a program Spojení s přírodou, který realizujeme v blízkém lese na kopci Řípec.