Již dvakrát jsme měli v Otevřeném prostoru možnost s tebou zkoumat různé archetypy pomocí masek za použití technik psychodramatu – nejprve čtyři temperamenty a pak i sedm planet. Teď se chystáš poprvé představit masky dvanácti znamení zvěrokruhu a v příštím roce i nový projekt Karma Drama – mohl bys nám o tom říct něco víc?
Já jsem se vždy snažil prozkoumávat určitá témata inspirovaná studiem antroposofie a Rudolfa Steinera pomocí masek, které jsem nejprve vytvořil a následně je používal. Nejprve jsem začal čtyřmi temperamenty a pak vytvořil sadu masek sedmi planet. Později jsem se zabýval biografickou prací, která vychází z duchovní psychologie inspirované antroposofií, a vytvořil jsem masky jednotlivých sedmiletí lidského věku. Při práci na Mysterijních dramatech Rudolfa Steinera jsem pak vytvořil masky Lucifera, Ahrimana a Strážce prahu. Poté, co jsem masky vyrobil, jsem si je vždy mohl nasadit a jejich očima zkoumat okolní svět a zprostředkovaně i sám sebe – mohl jsem tak získat ztělesněnou zkušenost těch hlubokých myšlenek vycházejících ze studia Antroposofie. V poslední době jsem se ve své praxi psychoterapeuta zabýval zvěrokruhem, a tak jsem začal vyrábět masky archetypů zastoupených ve zvěrokruhu. Měl jsem přítele Williama Benta, jenž před několika lety zemřel, který napsal doktorskou práci o vztahu mezi poruchou osobnosti a zvěrokruhem. A to mě velmi zaujalo, protože jsem pracoval v terapeutické věznici s klienty, kteří měli diagnostikovanou poruchu osobnosti. Rozhodl jsem se tedy vytvořit sadu masek, které bych mohl používat ve věznici s klienty, s nimiž jsem pracoval. Vytvořil jsem tu sadu dvanácti masek, ale nakonec jsem je vůbec nepoužil. Nikdy jsem k tomu nedostal příležitost.
Proč ne?
Pracoval jsem tehdy v rámci terapeutické komunity ve věznici HMP Grendon, kde jsem se věnoval využití psychodramatu. Covid-19 však vše na dlouhou dobu uzavřel a v době, kdy jsme se vzpamatovali z covidu a já měl možnost je použít, jsem už byl povýšen na manažerskou pozici a řídil jsem tým 16 zaměstnanců na oddělení s pachateli násilných trestných činů. Neměl jsem tak už možnost rozšířit tu práci i na oblast tvůrčího psychoterapeutického výzkumu s vězni. Byl jsem však požádán, abych se stal členem lektorského sboru antroposofického semináře duševního zdraví, který v Anglii funguje již více než 40 let. Nejprve to začalo jako školení pro pracovníky camphillského hnutí a později se z toho staly semináře duševního zdraví, kde lidé mohou získat diplom z antroposofické psychoterapie. Tam jsem začal používat i ty své masky zvěrokruhu. Takže i když mou prvotní inspirací byla práce ve věznici a snaha pomoci vězňům těmito tvůrčími metodami práce s maskou snížit míru jejich recidivy, mohl jsem pak použít masky k lepšímu porozumění poruchám osobnosti. Teď jsme ve třetím roce studijního cyklu a díky používání masek zvěrokruhu jsem zjistil, že jsou to velmi účinné nástroje pro práci s těmito velkými archetypy – archetypy, které stojí za formováním mysli i těla lidské bytosti.
A jak masky zvěrokruhu navazují nebo dál rozvíjejí tvou předchozí práci s maskami temperamentů a sedmi planet?
Posloupnost od masek temperamentů přes masky sedmi planet až k maskám zvěrokruhu dává smysl. Dostáváme se postupně od temperamentů, které jsou vyjádřením formativního působení étherných sil, k planetám, které jsou spojené s formativním působením astrálních sil až ke zvěrokruhu, kde se ty formativní síly podílejí na vzniku lidského já. Toto já člověka se formuje prostřednictvím schopnosti utvářet vlastní pohled na svět. Když se podíváme na svůj ideální pohled na svět a pak na zkreslení toho čistého pohledu na svět, můžeme objevit cesty vedoucí až k poruchám osobnosti. Skrze masky pak máme možnost nahlédnout celé to spektrum archetypů obsažených ve zvěrokruhu a oživit jejich obraz v masce. Jde o ztělesnění myšlenek. Nejde jen o to, abychom seděli, povídali si a analyzovali se navzájem, abychom zjistili, jakého stylu osobnosti jsme nositeli, ale jde o to, abychom do různých stylů nebo archetypů vstupovali formou ztělesnění a následně reflektovali, co jsme při tom zažili. Na základě této ztělesněné zkušenosti pak vyvstane otázka, jaký mám vztah k těmto archetypům a jaké jsou mé tendence? Práce se zvěrokruhem je pro mě neuvěřitelně vzrušující, protože to zkoumání našeho pohledu na svět nás zavádí do oblasti ducha a poznávání toho duchovního já je podle mě nejdůležitější práce v životě člověka. Člověk nemůže existovat bez temperamentů a planet, nicméně ta práce na mém já je nejdůležitějším krokem na cestě k sebeuvědomění a k nabytí vyššího vědomí sebe sama.
A v čem se nejvíc liší masky zvěrokruhu od těch předchozích?
Co považuji za užitečné nejen já, ale i samotní účastníci seminářů, v rámci kterých jsem je používal, je to, že tato nová sada masek je sice celoobličejová, ale dá se skrze ně i mluvit. Snažil jsem se vystihnout kvality jednotlivých archetypů zvěrokruhu tak, že jsem vytvořil plnou celoobličejovou masku, která tak dává prostor pro vyjádření všech detailů těch archetypů a je vizuálně velmi působivá, ale má také mírně otevřená ústa, takže může i mluvit. Půlobličejové masky mohou často působit zábavně, mají tendenci přenést nás do žánru Commedie dell’arte nebo něčeho humorného. Zatímco u této nové sady masek jsou zachovány všechny tři části obličeje (spodní část, prostřední část i čelo), ale současně nabízí i další úroveň hry. Jsou dobré pro improvizaci, expresivní vyjádření i ztělesnění – jak skrze tělo tak i hlas.
A mimo kontext psychoterapie, které ses věnoval ve věznici nebo v rámci antropologického semináře duševního zdraví, co si mohou účastníci takového semináře pro veřejnost odnést, co mohou zkoumat a co se mohou dozvědět?
Mohou se dozvědět více o formování lidské osobnosti, protože zvěrokruh je vyjádřením různých aspektů lidské osobnosti. Mohou skrze tu práci s maskami vstoupit do procesu jejich ztělesňování, oživit je, aby mohli nahlédnout a lépe pochopit jejich jednostrannosti a dokázali to vztáhnout na sebe. Všichni máme určité sklony a ta různá specifika jsou důležitá. Nebudeme nikdy schopni v sobě všechna ta různá znamení obsáhnout, ale ona tvoří nějaký celek. Je to dvanáct pohledů na svět, dvanáct různých způsobů pohledu na stejnou věc. Jak je to hezky vyjádřeno v tom tradičním indickém příběhu o slonovi, kdy kolem slona stojí dvanáct indických svatých a všichni se na něj dívají z jiného úhlu pohledu. Jeden říká: „No, to je taková velká šedivá věc, která se hýbe a houpe ze strany na stranu“, a jiný zase říká: „Ne, ne, má to ty dvě bílé ostré věci, které dokážou probodnout i člověka.“ A další zase říká: „Ne, ne, ani jeden z vás nepochopil, o co jde. Ono to má takové velké šedé silné věci, které připomínají kmeny stromů…“ atd. Jde o to, že abychom byli schopni vnímat realitu komplexně, musíme být schopni ji nahlížet ze všech dvanácti různých úhlů pohledu. Rudolf Steiner uspořádal přednáškový cyklus Lidské a kosmické myšlení, kde o těchto různých pohledech na svět obšírně pojednává, a říká tam, jak důležité je rozvíjet porozumění každého z nich, protože všechny mají své místo, všechny představují jednu stranu většího celku. Zvěrokruh je obrovským krokem vpřed od temperamentů a planet a je výzvou k přijetí něčeho zcela kosmického. Není to o étherném světě, což jsou temperamenty, není to o duši a astrálním světě, což je do značné míry ta planetární sféra, ale je to především o duchu.
Rozmlouvali spolu Pavel Bednář a Mike Chase.
Mike Chase studoval masky a jejich použití v Itálii a na Bali. V polovině 90. let založil Mask Studio, kde vyvíjel různé sady masek pro divadlo, vzdělávání i terapii. Patnáct let byl uměleckým ředitelem Glasshouse Art Centre, kde používal masky v terapeutickém programu Cesta hrdiny pro dospívající mládež se speciálními potřebami. Podílel se také na výcviku biografického poradenství a vedl seberozvojové semináře po celém světě. Posledních deset let pracoval na pozici psychoterapeuta v terapeutické komunitě ve věznici HMP Grendon, kde využíval psychodrama i masky v rámci skupinové terapie. V roce 2017 mu v nakladatelství Hawthorn Press vyšla kniha Maska a v současné době píše knihu o sedmi planetách.
Pavel Bednář je zakladatelem neziskové organizace Otevřený prostor a provozovatelem jejího vzdělávacího centra v Trpoměchách u Slaného. Je absolventem katedry výchovné dramatiky na DAMU a lektorem workshopů výroby masek i hry s maskou (Maska – zpřítomnění – autenticita).
Workshop Masky zvěrokruhu s Mikem Chasem se uskuteční 12. až 16. března 2025 v Otevřeném prostoru v Trpoměchách. Podrobné informace a přihlášku najdete zde: https://otevrenyprostor.cz/udalosti/masky-zverokruhu-s-mikem-chasem/